Hur jag ska tänka vid dressyrkörningen?

Jag har en klar bild i mitt huvud hur jag vill att Tappi ska se ut, ska försöka att beskriva.
Mitt mål är en avslappnad ponny som det enkelt går att växla mellan en låg form och en högre form. Han ska stabilt gå kvar i formen när vi växlar mellan skritt och trav. Tappi går gärna i en för hög oärlig form redan nu så målet är först och främst att vi ska kunna jobba i en lång och låg form. Han ska jobba med hela kroppen och få ett bättre sväv i steget. Nu är han kort i steget och det blir mer trippigt än vad det blir stort.
 
När jag pratar form så tänker jag inte så mycket på huvudets placering. Det är något som kommer att ske automatiskt. När bak och ryggen aktiveras, är jag säker på att huvudet kommer dippa ner också.
 
Hur ska jag uppnå detta då?
Jag har tränat för tränare där fokus har varit att få ner huvudet. Det fungerar inte på mina, bättre på Tappi än Moa dock. Jag vill istället komma till målet genom övningar och att alla grundsteg ska fungera korrekt. Om jag får igenom halter och halvhalter ordentligt och jobbar med mycket övergångar. En bra övning som jag fått tipsat under en lektion är serpentiner. När vi kör serpentiner ska det jobbas igenom hela bågen och inte bara styra och le. Först behålla böjningen genom hela bågen, rakställa när man går ur bågen. När medellinjen kommer ska det ske någonting, antingen en halt, en övergång, några steg skritt/trav.
Jag tycker att det är en toppen övning för att få en lyhörd och avslappnad ponny.  
 
Detta är det vi nu ska lägga mest fokus på. Lite enformigt att bara göra detta, men vi får vara kreativa och hitta på andra övningar också, såklart.

 

Bort med symaskinsstegen som på bilden och fram med luftiga storhäst (nåja) steg!

 
 
 
Marie
2015-01-07 @ 17:32:53
URL: http://marooie.blogg.se

Det är ungefär detta jag ska jobba på med Julia i år. Serpentiner fick vi tips om från vår tränare i somras, så det ska vi fortsätta traggla! Vilka fler övningar hade du tänkt ta till din hjälp?

Svar: Jag fyller nog på med övningar allt eftersom tänkte jag :)
Ponnytroll




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0