Förspäning tandem

Lite bilder på hur jag spänner fast min förlöpare, alltså Tappi.

På första bilden ser ni hur jag spänt fast hans draglinor. Dom sitter med hjälp av sporremmar i Moas (gaffelhästens) snabbspännen på draglinorna. Det gör att hon får hjälp med att dra vagnen, till viss del i alla fall. Han sitter alltså fast i hennes draglinor och där med också svängeln. Jag har uppdaterat utrustningen sedan denna bilden och spänner fast med ett mer rejält spänne.

 

En väldigt massa remmar. Här ser ni draglinorna och tömmarna.
Jag har numera linbärare efter att förlöparen trampat över draglinorna.

 

 Hur jag har satt fast tömmarna ser ni på denna bilden. Moas tömmar sitter som vanligt, från bettringen, genom nackremmen och sedan däckeln. Tappis tömmar sitter från hans bett, genom nackremmen och däckeln. Sedan går dom igenom ringar som sitter på Moas huvudlag, vidare till Moas nackrem och slutligen genom hennes däckel.
Jag tycker att skygglappar är nödvändigt att ha på gaffelhästen! Jag har testat utan och det blir inget trevligt då tömmen hamnar i ögat mest hela tiden. Vidare tycker jag att det också är nödvändigt med baksele på gaffelhästen då det är lätt hänt att förlöparen trycker på i backar neråt.
 
 
 
Marie
2015-02-03 @ 22:45:04
URL: http://marooie.blogg.se

Superbra förklarat och visat!

Svar: Tack! Tycker det är så svårt att förklara i text sådär.
Ponnytroll




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0